"Tass"

Svårighetsgrad: medel
Mål: Hunden ska lägga sin tass i din hand vid kommando!

Många kallar denna konst för "vacker tass". Jag har kommandot "kan jag få den?". Jag pekar på den tassen som jag vill ha upp och så ska hon lyfta den. Här kommer steg för steg bilder på hur jag gjorde och domhär kommandorna fungerar även för "vacker tass". Kom ihåg att om du ska peka på vilken du vill ha, som jag, öva så att hunden kan  lyfta båda benen och inte bara det ena!
 
1. ta lite försiktigt med fingret bakom tassen för att få hunden att lyfta. Börja med att ta lite lätt i början. Vissa hundar lyssnar bättre om man trycker men det brukar fungera bäst om man "duttar" bakom tassen!



2. När hunden försiktigt börjar lyfta på tassen, BERÖM, både med röst och kanske lite godis? ta ett lite försiktigt  tag med handen så att tassen hamnar lite högre upp, där du vill ha den sen när den lärt sig kommandot.
 
3. Låt hunden tass ligga i din hand medans du berömmer! Kom ihåg att alltid berömma när hunden gör det och inte efter, då fattar hunden bäst exakt vad som var bra!
 
5.Öva om och om igen med samma "dutta bakom tassen" princip, hunden kommer bli allt säkrare på hur den ska göra för att det ska bli rätt! När hunden gör det hyfsat snabbt så kan du börja sätta dit kommandot! Allt eftersom som visar du mindre och mindre med fingret bakom tassen tills hunden inte behöver det mer!
 
Vissa hundar lyssnar bra om du duttar ovanpå tassen redan från början, om du vill göra det så kan du bara byta ut det första steget mot dethär :)
 
 
Men om min hund...
 
 ...tar upp tassen långt upp så kan du bara följa med med handen, den gör ju trots allt rätt! ;)
 
... morrar så kan du försöka prata uppmuntrande till den för att få den på andra tankar, men inget godis när den morrar, då berömer du ju att den morrar, utan vänta ut det innan du ger den godis!
 
 
Kommetera om du har några frågor :)

Kommentera här: