Hur jag tycker att man ska lära hunden!

Enligt mig så ska man lära hunden konster, trix och lydnad endast med glad energie, att aldrig säga nej, eller fy eftersom det oftast är vårt fel - förstår inte hunden så visar vi inte tydligt nog.
 
Jag tränade agility i 1 termin på min hundkurs och då lärde jag mig hur svårt agility egentligen är för ägaren. Man måste hela tiden peka med rätt arm, säga rätt saker, visa rätt hinder och berömma och allt i glad energie för att få hunden att förstå.
 
 
 
 
 Om hunden skule hoppa fel hinder så är det bara att glatt ropa tillbaka henne och visa vilket hinder som är rätt, tro mig, när jag tävlade agility på klubben så fnissade många när Nellie hoppade fel hinder, men jag bara fnissade jag med och vägledde henne rätt igen! Jag tror att av jag tävlade 3 eller 4 tävlingar och ingen av dom blev felfri eftersom Nellie tyckte så mycket om att hoppa så hon hoppade det hindret som HON trodde var rätt, så så var det ju alltid inte... men jag är glad ändå, för både Nellie och jag älskar det. 
 
Likadant när man lär en hund ett nytt trix. Då ska man alltid vara lugn, och noggrant visa steg för steg för hunden hur den ska göra. Detta är enligt mig hur jag tycker att man ska lära sin hund - med possetiv och glad energie, det har ju funkat för mig! :)
 
Hihi, äskar denna bilden xP
 
Vid frågor eller synpunkter, kommentera så svarar jag!
 
XoXo
// Ellen 

Kommentera här: